Piscima početnicima se obično daje savet kako da naprave strukturu svoje kratke priče na sledeći način:
- popnite čoveka na drvo
- bacite se kamenom na njega
- oborite ga
Kada malo bolje razmislite, videćete da je to dobar savet za svakog pisca.
Osmišljavanje kratke priče
- Počnite sa situacijom - problemom koji treba da reši vaš junak (čovek na drvetu).
- Iznesite problem koji se može javiti (bacite neki kamen): Nesporazumi / pogrešan identitet / propuštene prilike
- Poslednji korak je da prikažete kako možete problem rešiti - spuštate čoveka sa drveta bezbedno:Pobeda ljubavi / dobro pobeđuje zlo / zlo se ne isplati / zajedno smo jači
Kada završite sa pisanjem, uvek pročitajte svoj rad ponovo kako biste ispravili gramatičke greške. Ne kvarite sav vaš naporan rad predstavljajući se svojim čitaocima u neprofesionalnom svetlu.
Stavite ovaj jednostavni plan u akciju, u vašem sledećem pokušaju pisanja.
Tema
Svako pisano delo mora imati poruku ili nit misli koje se provlače kroz njega, i ta tema je skelet ili ram onoga oko čega se vrte radnja, likovi, odrednice itd. Ako pišete, vodite računa da svaka reč bude podređena temi. Iskušenje je iskoristiti reči u vašoj kratkoj priči da bi prikazali vaš talenat u karakterizaciji, opisnom pisanju, dijalogu i čemugod drugom… Ali svaka suvišna reč može razblažiti vašu priču. Najbolje priče su one koje tesno prate osnovnu liniju.
Vremensko određenje
Neke efektne kratke priče pokrivaju veoma kratak vremenski period. To može biti jedan odvojen događaj važan u životu vašeg glavnog junaka, ali priča može biti smeštena i u jednom danu ili čak u samo jednom satu.
Odrednica za mesto
Zbog toga što na raspolaganju imate ograničen broj reči da prenesete poruku, morate pažljivo izabrati mesto na kome se radnja odvija. To ne znači da treba da budete otrcani ili predvidivi kod izbora mesta radnje. Na primer, neka od najstrašnijih mesta za trilere nisu groblja ili puste ulice, već obična mesta na kojima čitalac može sebe zamisliti.
Učinite okruženje u vašoj priči dovoljno realnim kako bi u čitaocu pobudili svih pet čula.
Likovi
Kratka priča može sadržati do tri lika, kako bi sačuvala efikasnost, sve više od tog broja može priču odvesti pogrešnim tokom. Ne insistirajte na detaljisanju karakteristika likova… odluka o karakteristikama je važna za vašu temu i držite je se. Ako se zaljubite u nekog od svojih likova, iskoristite ga za pisanje novele kasnije.
Dijalog
Nikada ne potcenjujte moć dijaloga u izražavanju junaka, koji mora doprineti žarištu priče - ne upotrebljavajte ga samo kako bi pokrili svog lika. Svaka reč koju stavite u usta svojih junaka mora doprineti objašnjavanju teme… ako nije tako, budite nepopustljivi i izbrišite to.
Zaplet
Priču započnite dovoljno primamljivim prvim poglavljem ili uvodom kojim bi zgrabili čitaoca i učinili ga zainteresovanim da sazna šta će se desiti kasnije. Budite sigurni da vaš zaplet funkcioniše - mora postojati početak, središnji deo i kraj. Ali ne trošite previše vremena na nadogradnji, tako da vrhunac može da se izvede u jednoj rečenici. Ne nagoveštavajte obrt na kraju - pokušajte da zadržite znatiželju čitaoca do samoga kraja.
Korektura
Čitaoci su veoma osteljivi na gramatičke greške. Ne odvraćajte ih time od svoje priče - potrudite se da ispravite sve greške.
Prevod: Dragoljub Igrošanac
Izvor:Art-anima