Kamenice, koje su u razmaku od četiri dana razlupale nove vozove na pruzi Beograd–Užice i kod Sombora, izgleda da nisu previše pogodile nadležne u srpskim železnicama. Od prvog incidenta prošle su dve nedelje, ali ovo preduzeće još nije izračunalo kolika im je šteta naneta kamenovanjem kompozicije starih tek tri dana, niti imaju plan kako da spreče ponavljanje ovakvih izgreda. Jer, ovo nije prvi put da novi vozovi budu „napadnuti” tek što iz fabrike skliznu na naše pruge.
Da li „Železnice” mogu još nešto da preduzmu sem što apeluju na savest građana upozoravajući ih da će novi vozovi biti usmereni na druge pravce ukoliko se nastavi ovako bahato ponašanje?
Ne treba zaboraviti da su „Železnice Srbije” 21 „Štadlerov” voz, među kojima je bio i ovaj kamenovan u stajalištu Zlakusa, platile 99 miliona evra. Za 27 ruskih vozova, od kojih je jedan bio na somborskoj pruzi, dato je 100 miliona dolara. Imajući u vidu da jedan voz košta između 3,3 i 4,7 milina evra logično bi bilo da vozovi kao i same stanice dobiju i video nadzor s obzirom na to da su novi vozovi kamenovani i ranije i da se nezvanično sumnja da te prepade naručuje drumska konkurencija.
U „Železnicama” za naš list objašnjavaju da su „Štadlerovi” vozovi opremljeni video nadzorom unutar kabina, a sistem kamera na spoljnoj strani voza se koristi radi bezbednosti putnika, jer omogućavaju mašinovođi da prati rad vrata prilikom ulaska putnika u voz.
– Što se tiče obezbeđivanja putem video nadzora, uvođenje ovakvog sistema na širem području mreže „Železnica Srbije” trenutno nije moguće izvesti zbog nedostatka novca koje bi izvođenje ovako velikog projekta zahtevalo, s obzirom na dužinu pruga od 3.500 kilometara i njihovu teritorijalnu rasprostranjenost – kažu u ovom preduzeću, ali ne navode koliko bi ih koštala ugradnja kamera.
Oni naglašavaju da ovakvi incidenti nanose i indirektnu materijalnu štetu koja je često veća od štete nanete voznim sredstvima, a koja se, pre svega, ogleda u tome što se oštećena vozna sredstva isključuju iz saobraćaja na duži vremenski period dok se ne poprave.
– Učinićemo sve da svoje vozove i imovinu zaštitimo od neodgovornih građana. Očekujemo i podršku nadležnih držanih organa, kažu u „Železnicama” ne odgovarajući na naše pitanje na koga sumnjaju i da li su opravdane spekulacije da napade na nove vozove organizuju vlasnici autobusa.
Činjenica je, kako reče nedavno resorna ministarka Zorana Mihajlović da nema novog voza, bilo ruskog ili kog drugog, a da nije oštećen kamenjem.
Tokom 2012. i 2013. prilikom uvođenja u saobraćaj kamenovani su novi ruski vozovi u Kragujevcu, Čačku i Paraćinu kupljeni kreditom međunarodne železničke banke Eurofime.
– Tada je efikasnom i odgovarajućom reakcijom državnih organa, tužilaštva i policije, eliminisano ovakvo bahato i neodgovorno ponašanje – kažu u „Železnicama”.
Prvo kamenovanje zabeleženo je u septembru 2012. godine samo dan nakon puštanja novih garnitura u saobraćaj. U Srbiju uskoro treba da stigne novih 25 ruskih vozova. Kako ih sačuvati od vandala?
M. Avakumović -
Politika