Razvojna mapa i kako je koristiti

  • Odgovora: 6

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

*

Van mreže Dorijana

  • **
  • 533
  • Zahvaljeno: 2 puta
  • 4
  • Pol: Žensko
Razvojna mapa i kako je koristiti
« poslato: 11:32:37, 03.Okt.2009. »
Razvojna mapa daje orjentacione norme razvoja osnovnih psihičkih funkcija kod dece.
Važno je znati da "norma" ne znači da je to nešto što svako dete mora da postigne u određenom uzrastu. Norma je data kao statistički prosek uzrasta na kome se javljaju najkrupnije prekratnice u razvoju.
Takva norma znači da postoje sasvim normalna odstupanja od tog statističkog proseka. Zato ovu mapu nikada nemojte koristiti kao merilo za utvrđivanje normalnosti razvoja pojedinačne dece.
Namena ove mape je da se iskoristi kao orjentaciona osnova za organizovanje aktivnosti dece. Ona nam pomaže u rešavanju sledećih praktičnih problema:
- Šta dete određenog uzrasta ne može da čini; šta će mu biti preteško i iznad njegovih mogućnosti.
- Šta možemo činiti u nekom uzrastu, koje aktivnosti i postignuća možemo očekivati (ako obezbedimo povoljne uslove).
- Kako da organizujemo sredinu za decu određenog uzrasta (npr. kada detetu kupiti tricikl, veliku loptu i sl.).

Nikada, i doslovno nikada, ne pokušavajte da dete "uterate u određenu normu". Tako ćete postići samo suprotne efekte.


Lično, ovu razvojnu mapu koristim za kupovinu poklona deci različitih uzrasta, tako da može da bude od koristi kako roditeljima, tako i tetkama, ujacima, stričevima i svima koji su u prilici da budu sa klincima..:)


"Razvojna mapa"
autori- Ivan Ivić, Jadranka Novak, Nikola Atanacković i Mirjana Ašković



Moj natal Oprez - aktivira se nakon 30-e poruke
 


*

Van mreže Dorijana

  • **
  • 533
  • Zahvaljeno: 2 puta
  • 4
  • Pol: Žensko
Razvojna mapa - od rođenja do trećeg meseca
« Odgovor #1 poslato: 11:46:32, 03.Okt.2009. »
Razvoj krupne motorike
(0-1) - Ležeći na trbuhu dete odiže glavu od podloge, šake su stisnute.
(1-2) - Odiže glavu i ramena od podloge, šake su poluotvorene, pokreti ekstremiteta simetrični.
(2-3) - Ležeći na trbuhu oslanja se na podlaktice; zadržava predmet stavljen u ruku.
Razvoj fine motorike
(0-1) - Kratko posmatra predmet, refleksno hvatanje.
(0-2) - Pogledom prati predmet koji se pomera u stranu.
(2-3) - Igra se rukama, posmatra ih; okreće glavu sledeći kretanje predmeta; usmerava ruku u pravcu predmeta.
(3)    - Hvata predmet na dodir.
Razvoj perceptivnih sposobnosti
(0-1) - Na jače zvuke menja aktivnost, a na svetlo trepće.
(1.5) - Reaguje na slabe zvuke.
        - Zaustavlja pogleda na majčinim očima
(1-2) - Očima prati osobu koja se kreće.
(2-3) - Reaguje na zvuk zadržavanjem pogleda ili pokretom.
        - Okreće glavu prema izvoru zvuka.
Razvoj intelektualnih sposobnosti
(1)    - Osnovni oblik učenja - klasično uslovljavanje.
(3)    - Osnovni oblik učenja - instrumentalno uslovljavanje.
Razvoj govornih sposobnosti
(0-1) - Povremeno se oglašava grlenim glasovima.
(1-2) - Oglašava se samoglasnicima.
(2-3) - Guče između samoglasnika i suglasnika.
(3)    - Prvo udvajanje slogova.
        - Lančano rrr.
Socijalno-emocionalni razvoj
(0-1) - Spava oko 20 sati.
        - Prestaje da plače kada mu se približite.
        - Gleda netremice dok mu majka priča.
(1-2) - Ljudski glas i podizanje na ruke smiruje dete kada plače.
(2-3) - Živne kada gleda ljudsko lice.
        - Različiti izrazi lica.
(3)    - Spava oko 18 sati.
(0-3) - Različito plače kada je gladno, kada ga nešto boli i kada mu je neudobno.

"Razvojna mapa"
Ivan Ivić i dr.
« Najnovija izmena:: 11:51:41, 03.Okt.2009. Dorijana »

Moj natal Oprez - aktivira se nakon 30-e poruke
 

*

Van mreže Dorijana

  • **
  • 533
  • Zahvaljeno: 2 puta
  • 4
  • Pol: Žensko
Razvojna mapa - od četvrtog do šestog meseca
« Odgovor #2 poslato: 12:04:22, 03.Okt.2009. »
Razvoj krupne motorike
(4)    - Kada pridižemo dete u sedeći položaj podiže glavu.
        - Navlači pelenu na lice.
(5)    - Sedi uz lagani oslonac, glava stoji učvršćena.
        - Spušteno na podlogu odupire se vrhovima prstiju.
(6)    - Može da sedi duže vreme uz oslonac.
        - Kada ga držimo uspravno odupire se nogama.
        - Kada leži potrbuške prevrće se u leđni položaj.
Razvoj fine motorike
(3-4) - Hvata predmete celom šakom.
(4)    - Razgleda i trese predmet stavljen u ruku.
        - Stavlja igračku u usta.
        - Igra se rukama.
(5)    - Uzima zvečku koja je nadohvat ruke.
(6)    - Ležeći na leđima skida pelenu sa lica.
        - Hvata celim dlanom i opruženim palcem.
        - Dohvata ciljano pruženu igračku obema rukama.
        - Prebacuje igračku iz ruke u ruku.
Razvoj perceptivnih sposobnosti
(3-4) - Pogledom prati kružno kretanje predmeta.
(4)    - Primećuje sitne predmeta na stolu.
(5)    - Razgleda okolinu pogledom i okretanjem glave traži izvor zvuka.
(6)    - Obraća pažnju na govor drugih.
        - U svakoj ruci drži kocku i gleda treću.
        - Gleda za predmetom koji pada.
        - Vidi i doseže predmet.
Razvoj intelektualnih sposobnosti
(5)    - Sve stavlja u usta (ispituje svet oralno).
        - Manipuliše predmetima i razgleda ih.
        - Namerno pomoću predmeta proizvodi zvukove.
Razvoj govornih sposobnosti
(4)    - Na govor majke odgovara gukanjem i klicanjem
(5)    - Vokalizuje dva glasa ili više njih.
(6)    - Modulira glas tonovima kao da peva.
        - Modulira glas po jačini, visini i dužini.
Socijalno-emocionalni razvoj
(4)    - Glasno se smeje.
        - Traži pogledom majku koja ga zove.
(5)    - Pozitivina emocionalna reakcija na svaki ljudski lik
(6)    - Spava oko 16 sati.
        - Razlikuje poznate od nepoznatih.
        - Ljuti se ako mu se uzme igračka.
(6-7) - Smeje se liku u ogledalu

"Razvojna mapa"
Ivan Ivić i dr.


Moj natal Oprez - aktivira se nakon 30-e poruke
 

*

Van mreže Dorijana

  • **
  • 533
  • Zahvaljeno: 2 puta
  • 4
  • Pol: Žensko
Razvojna mapa - od sedmog do devetog meseca
« Odgovor #3 poslato: 12:16:08, 03.Okt.2009. »
Razvoj krupne motorike
(7)    - Sedi nakratko bez podrške.
        - Premešta igračku iz ruke u ruku.
(8 )   - Preokreće se sa leđa na trbuh.
        - Podiže se do sedećeg položaja uz malu pomoć.
(9)    - Dovodi se samo u sedeći položaj.
        - Sedi samostalno.
        - Stoji uz pridržavanje.
        - Počinje da puzi.
Razvoj fine motorike
(7)    - Doseže i hvata predmete na dohvat ruke.
        - Lupka i trese predmet.
        - Grabi svakom rukom po jednu kocku.
(8 )   - Menja položaj da bi dohvatio predmet.
        - Uzima predmete prstima i palcem.
        - Udara jedan predmet o drugi.
        - Može da zadrži dva predmeta.
        - Sve baca na pod.
(9)    - Hvata sitne predmete palcemo i kažiprstom
Razvoj perceptivnih sposobnosti
(7)    - Posmatra i dodiruje svoj lik u ogledalu.
        - Očima prati loptu koja se kotrlja.
(8 )   - Pravilno lokalizuje izvor zvuka.
Razvoj intelektualnih sposobnosti
(8 )   - Igra se bacajući predmete na pod.
(9)    - Traži neposredno sakriven predmet.
        - Privlači predmet pomoću vrpce.
        - Učenje putem imitacije.
        - Asocijativno učenje.
Razvoj govornih sposobnosti
(7)    - Izgovara više određenih slogova uz promenu jačine i visine tona.
(9)    - "Brblja", jasno udvaja slogove bez značenja (ba-ba).
        - Razume jednu reč.
Socijalno-emocionalni razvoj
(8 )   - Igra se skrivača "ku-ku".
(9)    - Spava oko 15 sati.
        - Hrani sebe keksom.
        - Privlači pažnju okoline različitim aktivnostima.
        - Reaguje na svoje ime.
        - Oponaša radnju mahanja "pa-pa".
        - Pruža ruke da bi ga podigli.
        - Plače kada se odvoji od majke.
        - Afektivno vezivanje: vezano je za jednu osobu.
        - Strah od stranih lica: rezervisano ponašanje.

"Razvojna mapa"
Ivan Ivić i dr.

Moj natal Oprez - aktivira se nakon 30-e poruke
 

*

Van mreže Dorijana

  • **
  • 533
  • Zahvaljeno: 2 puta
  • 4
  • Pol: Žensko
Razvojna mapa - od desetog do dvanaestog meseca
« Odgovor #4 poslato: 12:29:05, 03.Okt.2009. »
Razvoj krupne motorike
(10)     - Samostalno se podiže u stojeći položaj.
           - Hoda uz pridržavanje.
(12)     - Hoda uz držanje za jednu ruku.
           - Spušta se uz pridržavanje da bi dohvatilo predmet.
           - Puzi.
Razvoj fine motorike
(10)     - Horizontalno pomera predmet napred-nazad.
(10-11) - Namerno ispušta predmet u kutiju.
           - Ispituje kažiprstom detalje predmeta.
(12)     - Hvata sitne predmete opozicijom palca i kažiprsta.
           - Ubacuje dugmad u posudu.
           - Oponaša šaranje olovkom po papiru.
Razvoj perceptivnih sposobnosti
(9-10)   - Prepoznaje mnoge predmete iz svog okruženja.
Razvoj intelektualnih sposobnosti
(12)      - Pronalazi sakriven predmet.
            - Traži predmete izvan vidnog polja.
            - Daje predmete na zahtev.
            - Učenje putem pokušaja i pogrešaka.
Razvoj govornih sposobnosti
(10)      - Razume nekoliko reči.
            - Na nalog okreće glavu ka poznatoj osobi ili predmetu.
            - Sluša ili imitira zvukove iz okoline.
            - Imitira nekoliko glasova.
(10-11)  - Zna nekoliko reči (mama, tata, baba, pa-pa).
(12)       - Izvršava jednostavne naloge: dođi, nemoj.
Socijalno-emocionalni razvoj
(10)       - Pije iz šolje uz pomoć odraslog.
             - Pruža igračku, ali je ne pušta.
(11)       - Taši rukama na poznatu pesmicu.
             - Reaguje na zabranu prekidom započete aktivnosti.
(12)       - Spava 13-15 sati.
             - Žvaće hranu.
             - Pomaže pri oblačenju.
             - Samostalno prinosi hranu ustima.
             - Oponaša jednostavne radnje ukućana ( plazi se, žmirka, kašljuca).
             - Pokazuje prstom u željenom pravcu.
             - Daje predmet majci.
             - Pokazuje interesovanje za decu i odrasle.


"Razvojna mapa"
Ivan Ivić i dr.
   

Moj natal Oprez - aktivira se nakon 30-e poruke
 

*

Van mreže ikicaza

  • *
  • 37
  • 0
  • Pol: Muško
Odg: Razvojna mapa - od rođenja do trećeg meseca
« Odgovor #5 poslato: 19:19:23, 05.Jan.2010. »
Razvoj krupne motorike
(0-1) - Ležeći na trbuhu dete odiže glavu od podloge, šake su stisnute.
(1-2) - Odiže glavu i ramena od podloge, šake su poluotvorene, pokreti ekstremiteta simetrični.
(2-3) - Ležeći na trbuhu oslanja se na podlaktice; zadržava predmet stavljen u ruku.
Razvoj fine motorike
(0-1) - Kratko posmatra predmet, refleksno hvatanje.
(0-2) - Pogledom prati predmet koji se pomera u stranu.
(2-3) - Igra se rukama, posmatra ih; okreće glavu sledeći kretanje predmeta; usmerava ruku u pravcu predmeta.
(3)    - Hvata predmet na dodir.
Razvoj perceptivnih sposobnosti
(0-1) - Na jače zvuke menja aktivnost, a na svetlo trepće.
(1.5) - Reaguje na slabe zvuke.
        - Zaustavlja pogleda na majčinim očima
(1-2) - Očima prati osobu koja se kreće.
(2-3) - Reaguje na zvuk zadržavanjem pogleda ili pokretom.
        - Okreće glavu prema izvoru zvuka.
Razvoj intelektualnih sposobnosti
(1)    - Osnovni oblik učenja - klasično uslovljavanje.
(3)    - Osnovni oblik učenja - instrumentalno uslovljavanje.
Razvoj govornih sposobnosti
(0-1) - Povremeno se oglašava grlenim glasovima.
(1-2) - Oglašava se samoglasnicima.
(2-3) - Guče između samoglasnika i suglasnika.
(3)    - Prvo udvajanje slogova.
        - Lančano rrr.
Socijalno-emocionalni razvoj
(0-1) - Spava oko 20 sati.
        - Prestaje da plače kada mu se približite.
        - Gleda netremice dok mu majka priča.
(1-2) - Ljudski glas i podizanje na ruke smiruje dete kada plače.
(2-3) - Živne kada gleda ljudsko lice.
        - Različiti izrazi lica.
(3)    - Spava oko 18 sati.
(0-3) - Različito plače kada je gladno, kada ga nešto boli i kada mu je neudobno.

"Razvojna mapa"
Ivan Ivić i dr.

E, uvek sam se pitao kako sam i kojim fazama sam od bebe postao ovakav kakav sam.
Prolaznost - jedini zakon koji priznajem
 


*

Van mreže blackgirl

  • **
  • 185
  • 1
  • Pol: Žensko
Odg: Razvojna mapa i kako je koristiti
« Odgovor #6 poslato: 15:50:34, 14.Apr.2010. »
Evo, kada zelite nekom detetu da kupite igracku a pitate se sta je to zgodno za nejgov uzrast mozete iskoristiti ovu razvojnu mapu, videti koje se konkretne sposobnosti u tom periodu razvijaju pa detetu kupiti igracku koja ce pospesiti taj razvoj !

Razvoj krupne motorike
(10)     - Samostalno se podiže u stojeći položaj.
           - Hoda uz pridržavanje.
(12)     - Hoda uz držanje za jednu ruku.
           - Spušta se uz pridržavanje da bi dohvatilo predmet.
           - Puzi.
Razvoj fine motorike
(10)     - Horizontalno pomera predmet napred-nazad.
(10-11) - Namerno ispušta predmet u kutiju.
           - Ispituje kažiprstom detalje predmeta.
(12)     - Hvata sitne predmete opozicijom palca i kažiprsta.
           - Ubacuje dugmad u posudu.
           - Oponaša šaranje olovkom po papiru.
Razvoj perceptivnih sposobnosti
(9-10)   - Prepoznaje mnoge predmete iz svog okruženja.
Razvoj intelektualnih sposobnosti
(12)      - Pronalazi sakriven predmet.
            - Traži predmete izvan vidnog polja.
            - Daje predmete na zahtev.
            - Učenje putem pokušaja i pogrešaka.
"Razvojna mapa"
Ivan Ivić i dr.
   

Na primer, za ovaj period (9-12 meseci) kupite detetu loptice za kojima ce moci da juri po kuci i vezba hodanje, mocice da ih prati i trazi po sobi i sl...
Zasto uvek istu pesmu sviras kad mozes da biras
 




 

Brzi odgovor Vam omogućava da pošaljete poruku bez učitavanja nove stranice.

Upozorenje: u ovoj temi nije pisano već više od 365 dana.
Ukoliko niste sigurni da želite da odgovorite, razmislite o pokretanju nove teme.


Maksimum znakova 20000; preostalih znakova: 20000

Related Topics

  Naslov teme / Započeo Odgovora Najnovije:
0 Odgovora
1042 Pregleda
Najnovije: 20:08:31, 12.Apr.2010.
blackgirl
0 Odgovora
1113 Pregleda
Najnovije: 10:55:45, 20.Apr.2010.
miss80
5 Odgovora
2034 Pregleda
Najnovije: 23:23:41, 10.Jul.2014.
nevenica