
Sta smete, a sta ne smete kada je u pitanju ciscenje sofersajbneTeško je poverovati, ali su zaista pojedini vozači skloni tome da se od leda na staklima svog ljubimca oproste polivanjem stakala vrelom vodom. Bez vređanja inteligencije, ali ovakav potez graniči se s neverovatnom glupošću. Štaviše, takva praksa može trajno uništiti staklo ili ga oštetiti u toj meri da mu se maksimalno skrati vek trajanja.
- Ogromna je razlika u temperaturi vode koju ljudi koriste i temperaturi vetrobranskog stakla u smrznutom stanju. Takav termički šok može prouzrokovati velika oštećenja. Staklo je vrlo tvrdo, ali i lomljivo, međutim, nije plastično, tako da nisu moguća brza nejednaka rastezanja - upozorava Goran Preradović, staklar u jednoj poznatoj prodavnici auto-stakala.
Strpljenje je dragoceno, pa prilikom startovanja motora vozači mogu da sačekaju od pet do 10 minuta da se motor zagreje i onda da upale grejače vetrobranskog stakla, Led će se sam istopiti. Kod raznih modela automobila tu su i napredna tehnološka rešenja. „Ford“ je, primera radi, još pre 26 godina patentirao kvik kliner. Reč je o mrežici tankih žica između dva sloja vetrobranskog stakla kojima se postiže brzo odmrzavanje i odmagljivanje.
Inače, nedavno je obelodanjeno da su stručnjaci s Instituta za tehnologiju u nemačkom Braunšvajgu razvili staklo na koje se ne hvata led i koje ne magli. Ta stakla uskoro bi mogli da imaju „folksvagen” i „audi”. Za razliku od vetrobrana koji se greju, nova stakla neće zadržavati led ni na temperaturama od 18 stepeni ispod Celzijusove nule.
Tajna novih stakala je u tankom prozirnom sloju posebne hemijske supstance koja se nanosi na staklo. Spoljašnji sloj sprečava hlađenje i izlazak topline, pa se ne kondenzuje voda i stoga se ne stvara led na staklu. Zasad je jedini problem s novom tehnologijom činjenica da nova stakla otežavaju ulazak radio-talasa u vozilo, što može ugroziti prijem radio i telefonskog signala.
Izvor